Page content

article content

Wilt u bekend worden?

‘Goedemiddag, ik ben op zoek naar iemand van het management en dan eigenlijk iemand die beslissingsbevoegd is.’ Een beetje andere opening dan ‘ik ben op zoek naar iemand die over de publiciteit gaat’, maar in wezen bleek het op hetzelfde neer te komen.

Aan de telefoon had ik iemand van Lifestyle experience. Ze hadden me gevonden via internet, omdat wij unieke dingen aanboden, waaronder workshops waarin je je eigen tas kan samenstellen. Ze hadden de website bekeken en hadden ontdekt dat we een uniek concept hadden. Of ik daar iets meer over kon vertellen. Gevleid als ik was, wilde ik dat natuurlijk wel.  Of ik geïnteresseerd was om aan Lifestyle experience mee te doen en dan vooral in een aflevering voor Moederdag.

Laten we eerlijk zijn, welk rechtgeaard bedrijf wat zijn best doet om bekendheid te krijgen zou dat niet willen. Vooral als je je richt op een markt die weliswaar groot is, maar ook te maken heeft met vooroordelen. Immers ‘kunst is duur’, ‘uniekheid is onbetaalbaar’ en ‘ik zou me graag willen onderscheiden, maar daar hangt een enorm prijskaartje aan’ zijn de meest gehoorde opmerkingen als je vertelt dat je kunstenaars helpt om hun werk te verkopen en promoten.

We willen u graag in de uitzending hebben, bleek echter wel een prijskaartje te hebben. Een prijskaartje die niet bij name genoemd is, maar na mijn voorzichtig ‘ja, maar ik heb geen heel groot budget tot mijn beschikking’, was het gesprek vrij snel afgelopen. Ik moest vooral door gaan met mijn goede werk, maar zij waren van een commerciële televisiezender en dan moest ik het maar eens bij de publieke omroep proberen. Ik begrijp deze houding volkomen hoor, zij moeten ook hun geld verdienen, maar als ik dan verder nadenk over alle lifestyle-programma’s, huisverbouwingsprogramma’s en dergelijke dan bekruipt me  het gevoel dat het grote geld hier zegeviert. Welk klein, jong bedrijf kan voor een korte, laten we het reclame noemen, een bedrag met drie nullen neerleggen? Want in die order van grote schijn je te moeten denken. Zijn dergelijke programma’s dus alleen maar weggelegd voor de grote bedrijven met massaproductie, waarbij in honderd of meer winkels in het land hetzelfde beeldje, tafeltje of schilderij verkocht wordt. Waar blijft dan onze ‘uniekheid’, ons vermogen om ons te kunnen onderscheiden, het verhaal achter het product?

Ik zie het als positief iets dat Ward’s Art gevonden wordt, dat de bekendheid van onze kunstenaars en hun producten en de activiteiten die we ondernemen een breder publiek bereikt, waardoor ook de mensen achter het genoemde programma ons weten te vinden. Overigens komen er ook steeds meer mensen van ‘ver weg’ naar de winkel, dus we hadden dit zelf ook al eerder gemerkt.

Ward’s Art richt zich op de gewone gezinnen, mensen als jij en ik. Mensen die graag iets moois voor zichzelf of hun huis willen kopen. Iets waarmee ze zich kunnen identificeren of een statement kunnen maken. Iets waarvan een ander zegt ‘Wauw, hoe kom je daar aan?’, maar waarvan geen exacte tweede te krijgen is. Simpelweg omdat het handgemaakt is en er, zelfs als het zelfde product nog eens gemaakt zou worden, altijd verschillen zullen zijn. Noem het “betaalbare kunst” of gewoon een “hebbeding”, het maakt niet uit zo lang het iets is waar je van geniet. Waarvan je blij bent dat je het gekocht hebt.

En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheid om je vrienden of familie of die jubilaris bij je bedrijf dat ene, unieke, gepersonaliseerde cadeau te geven. Dat ene ding wat perfect bij hem of haar of bij hun situatie past. Met zorg uitgezocht en altijd voorzien van het verhaal er achter. Het verhaal door wie en vaak ook hoe het gemaakt is.

Terug naar het begin. Ja, ik zou graag meer bekendheid krijgen voor Ward’s Art en alles waar Ward’s Art voor staat; “Meer unieke dingen in huis”, “kunst bereikbaarder maken”, “kunstenaars promoten en hun producten helpen verkopen”. Tegelijkertijd vraag ik me af of dergelijke programma’s daarvoor geschikt zijn, immers die ene lamp, dat ene schilderij of die ene vaas die gebruikt wordt is er niet in tien- of honderdvoud. Van de meeste producten bij Ward’s Art is er maar een, dus wat nu als een deel van de kijkers allemaal verliefd wordt op die lamp, dat schilderij of die vaas die in de uitzending getoond wordt? Dan moet ik misschien wel honderd keer nee verkopen en of ik daar dan zoveel beter van wordt?

Wellicht moet ik me inderdaad maar richten op een ander soort programma, een waarin de achtergrond van Ward’s Art belicht wordt en de uniekheid van de producten. De kracht van het onderscheidende, de bereikbaarheid van kunst voor iedereen en vooral de gedrevenheid van al die kunstenaars om al die prachtige dingen te maken. Hun enthousiasme voor hun werk, maar ook voor het werk van de anderen. De enorme variëteit die aanwezig is, van tassen tot schilderijen, van beelden tot sieraden, van vogelhuizen tot sjaals en van houten tafels tot glazen schalen.

Iemand ideeën of nog beter connecties? Ik houd me aanbevolen.

Simone

Comment Section

6 reacties op “Wilt u bekend worden?


Door Betsie Rumen op 26 januari 2018

Simone, super zoals je het verwoord hebt. Groet Betsie


Door Simone op 27 januari 2018

Dank je Betsie. Als trouwe deelnemer gaat dit natuurlijk ook over jou en jouw producten. Jouw enthousiasme kent geen grenzen. 😉



Door Simone op 27 januari 2018

Dank je wel Lidy, je bent een waardevolle fan op de achtergrond.



Door Wijnie van Maanen op 14 februari 2018

O, Simone, wat kun jij het toch treffend vertellen !! Dit is gewoon waar het om draait.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

  • Geen categorieën