Page content

article content

Verandering van spijs……….doet verkopen.

verandring

Verandering doet verkopen

Wie kent het spreekwoord niet ‘Verandering van spijs doet eten’. Het zou de leidraad moeten zijn voor diegene die kunst, maar ook andere producten aan de man willen brengen.

Onderzoek
Onderzoek heeft uitgewezen dat in dit ‘computertijdperk’ onze concentratie verminderd. We zijn minder in staat om voor langer tijd te focussen, we gaan immers surfend door internet en onze tv-zenders en steeds vaker lezen we van de krant met name de koppen. Slechts als onze aandacht getriggerd wordt blijven we langer bij iets stilstaan.

Als ondernemer wil je juist dat mensen  bij je producten stilstaan. Het liefst letterlijk. Het maakt de kans op verkoop vele malen groter. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en ervoor zorgen dat onze klant bewust gaat kijken. Een er van is ‘zorg voor variatie’.

Variatie is de kracht
De kracht van de (kunst)winkel van Ward’s Art is de variatie. Er is voor ieder wat wils. Tassen en hoeden, maar ook schilderijen en sieraden en keramiek en textiel.  Bezoekers of klanten zo u wilt, vinden dat fijn. ‘Er is zoveel te zien’, ‘Al loop je tien rondjes door de winkel, je ziet altijd weer iets anders’, ‘Je kan hier echt voor iedereen wel een cadeautje vinden’ zijn slechts een paar van de reacties. Maar………….daar ben je er niet mee. Als altijd dezelfde kunstenaars , dezelfde producten zouden tonen, zou het bezoekersaantal niet stijgen, maar juist dalen.  De winkel is dan saai en voorspelbaar. De focus daalt en zelfs als je hier en daar een nieuw product zou neerzetten zou men het waarschijnlijk niet zien.

Bij Ward’s Art haken er tussendoor nieuwe kunstenaars aan of vertrekken ze voor een bepaalde periode. Dat geeft al enige variatie, maar we doen meer. Elke paar maanden gaat de hele winkel op de schop. Alle kunstenaars krijgen een nieuwe plek, waarbij we zorgvuldig uitzoeken welke productcombinaties elkaar versterken. Iedere keer blijkt weer dat bezoekers door dit ‘husselen’ andere dingen zien en dus ook gaan kopen. Zo gebeurt het niet zelden dat ze  na een wijziging bepaalde producten aanwijzen als ‘nieuw’.Toch stonden ze stonden soms al tijden in de winkel. Een reden voor mij om na te gaan waarom ze niet eerder zijn opgevallen, maar ook een reden om de veranderingen in ere te houden. Je houd door de wisselingen mensen in je winkel, want ze zijn iedere keer weer benieuwd ‘wat er nu weer voor nieuws is’.

Als kunstenaar ben je waarschijnlijk iets beperkter als het om variatie gaat. Toch is het ook hier belangrijk om voor ogen te houden dat ‘verandering van spijs doet eten’ of in ons geval ‘doet verkopen’. In een expositieruimte zoals Ward’s Art werkt het in je voordeel als je regelmatig andere producten brengt of als je tenminste de wijze van opstelling verandert. Een ander kunstobject  in het voetlicht zet.

Doe je meerdere jaren mee op dezelfde kunstmarkt of op kunstmarkten die bij elkaar in de buurt liggen en waar mogelijk hetzelfde publiek komt? Zorg ook dan voor variatie in de opstelling en uitstraling. Zet eens een ander product vooraan of prominent in het midden. Nodig mensen door je uitstalling uit om iets langer te blijven staan en eens goed te kijken. Blijf terugkerende bezoekers  verrassen, dat zal je verkoop zeker ten goede komen.

 

Comment Section

0 reacties op “Verandering van spijs……….doet verkopen.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Klik gerust eens door onze categorieën heen:

  • Geen categorieën