Page content

article content

Kunst-concert

Begin dit jaar kreeg ik een bezoekje van de Barneveldse Beiaard. Enthousiast vertelde Jaap van Middendorp over het plan om de schilderijententoonstelling van Mussorgsky te bewerken voor het carrillon. Of ik eventueel belangstelling had om er schilderijen bij te zoeken.

Nu ken ik heel wat muziek, maar ben een warhoofd in namen en dus kon ik me niet zo snel voor degeest halen hoe dit bewuste muziekstuk klonk. Een bezoekje aan internet doet daarbij wonderen en ik bleek het stuk te kennen, al beperkt zich dat natuurlijk grotendeels tot het terugkerende thema.

Een paar maanden later kwam Jaap opnieuw in de winkel, nu met een lijst waarop de oorspronkelijke schilderijen beschreven stonden. Op het moment van het doornemen van de lijst ontstonden er in mijn hoofd al verbindingen. Kuikenballet zou iets voor Marieke de Koning zijn, die in haar werken en boeken altijd eendenkuikens verwerkt. Samuel Goldenbwerg en Schmuÿle, twee Poolse Joden las ik. De ene rijk, de andere arm. Het schilderij ‘In gebed verzonken’ van Arie Reurekas verscheen in mijn hoofd. De afbeeldingen van de Joodse mensen, in gebed maar ook ‘op de vlucht’. Het Kasteel was misschien iets voor Hanny Ee en AlisaVos  had kabouters.

Kortom het leek er even op of het een ‘makkie’ zou worden om passende schilderijen te vinden. De werkelijkheid bleek anders. Het verzoek ‘of ik het niet te zwaar wilde maken’ speelde door mijn hoofd, maar hoe doe je dat als de muziek zo dreigend op je over komt. Als de schilderijen gaan over gnomen, kinderetende heksen, ruziënde Poolse Joden en marktvrouwen en catacomben. Het werd een zoektocht waarbij ik de muziek vele malen heb afgespeeld. Sommige schilderijen kwamen pas in me op nadat ik de pianoversie beluisterd had in plaats van  de orkestversie. Andere, zoals ‘The Arrival’ van Manuel Boonzaaijer heb ik gekozen op de sfeer. Toen ik dat schilderij zag wist ik dat ik ‘Bydlo’ had gevonden.

poort-van-jaffa

De poort van Jaffa – Herna van Dronkelaar

De dag van de uitvoering kwam. Stichting de Barneveldse Beiaard had een prachtig boekje met omschrijvingen gemaakt. De avond zou uit twee delen bestaan. Het eerste deel zou een soort compilatie worden waarbij de oorspronkelijk muziek door Boudewijn Zwart zou worden uitgelegd en de kunstenaars vervolgens hun schilderij bij de muziek zouden toelichten. Daarna zou het hele stuk achter elkaar gespeeld worden en zou het publiek middels geprojecteerde foto’s kunnen genieten van de bijbehorende schilderijen.

Ik kon me vooraf geen voorstelling maken van de uitkomst van deze avond, maar wat was ik verrast! De muziek leek niets meer op de zware orkestmuziek. Lichtvoetig zou je nu eerder als benaming kiezen, zonder dat het muziekstuk te kort werd gedaan en dat is wellicht de grootste prestatie van die avond. De combinatie van instrumenten was bijzonder en ik was diep onder de indruk van het gevoel wat het achterliet. Persoonlijk zou ik voorheen niet snel voor carillonmuziek gekozen hebben, maar door de weergave van dit muziekstuk heb ik een hele andere kijk hierop gekregen. Ik heb bijzondere waardering voor de geweldige muzikanten van het Campana Consort. De projectering van de schilderijen maakte het geheel af.

Soms heb je van de samenwerkingen die niet direct voor de hand liggen, maar die de prachtigste resultaten geven. De samenwerking van Stichting de Barneveldse Beiaard en Ward’s Art was er zo een. Een met een gouden randje die zeker de herinneringsboeken in gaat.

Simone

 

Hieronder vindt u verschillende filmpjes van het Kunst-concert.

Een weergave van de schilderijenkeuze bij de muziek.  Korte stukjes muziek bij de gekozen schilderijen.

De complete voorstelling. Het hele muziekstuk te samen met de foto’s van de schilderijen.

Het kuikenballet.  Uitleg bij de muziek door Boudewijn Zwart en Marieke de Koning.

De markt van Limoges.  Uitleg bij de muziek door Boudewijn Zwart en Ds. Arie Reurekas.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Kunst-concert

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen:

  • Geen categorieën